Už 80 let v Česku nikdo nedokázal prodat více aut než Škoda

Ve třicátých letech 20. století se o pozici nejúspěšnější značky utkaly značky Praga, Tatra a Škoda. Nakonec zvítězila automobilka z Mladé Boleslavi.

Zdá se to být skoro neuvěřitelné, ale od prosince 1936, kdy Škoda opět zaujala post nejúspěšnější automobilové značky na území republiky, se ji nikomu nepodařilo předhonit. Je to tedy už osmdesát let.

Na zajímavý fakt automobilka upozornila v tiskové zprávě. V té době vystřídala na postu tuzemské jedničky značku Praga. Ta například v roce 1933 prodala za rok 2231 aut, zatímco Škoda o tisícovku méně. Před mladoboleslavskou značkou byla tehdy i Tatra. Obě značky se pak před Škodou na prvním místě prodejního žebříčku střídaly i v následujících dvou letech.

Retro | Tajné

V roce 1936 Škoda prvně s prodejem přes tři tisíce aut těsně předstihla Tatru, Praga už naopak byla o tisíc kusů pozadu. V letech 1937 a 1938  Škoda už svůj náskok jen zvyšovala. V roce, kdy se uskutečnila známá mnichovská schůzka mocností, už se její roční bilance zastavila na více než pěti tisících. To znamenalo téměř 40% podíl, tedy ještě vyšší, než má dnes.

Celkový trh s novými osobními vozy v Československé republice se mezi lety 1933 a 1938 zvedl z necelých devíti tisíc vozů na téměř 13 000 automobilů.

Retro | Zajímavosti

Ve Wolfsburgu vzdávají hold Tatře 87. Zařadili ji mezi automobilové milníky

Kromě Škody, Tatry a Pragy v zemi působilo ještě několik dalších výrobců. Například Aero, Wikov nebo Jawa. Jejich význam se však postupem doby snižoval.

Za pozoruhodný vzestup značky s okřídleným šípem ve znaku ve 30. letech stál především nový vlastník automobilky, což byl plzeňský koncern Škoda. Součástí nového managementu byl také ředitel Karel Hrdlička, jehož potomci v automobilce pracují i nyní. V té době vznikly nové modely řad Popular, Rapid, Favorit a Suberb. Auta disponovala nezávislým zavěšením všech kol, motory se čtyřmi až šesti válci a tuhým páteřovým rámem podvozku.

Příklady vozů, které tuzemští výrobci před druhou světovou válkou nabízeli zákazníkům, si můžete prohlédnout v následující galerii:   

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek