Škoda 1200

Tahle krásná Škoda 1200 je na prodej. Je v perfektním stavu.

 

Škoda 1200 byla prvním sériovým modelem mladoboleslavského výrobce s celokovovou karoserií. Do výroby vstoupila v roce 1952.

Pokud budeme hledat nějakou socialistickou škodovku, do níž se hodí investovat, obvykle se mluví o modelech 1000 MBX nebo felicia. Zajímavým tipem ale klidně může být i Škoda 1200 z padesátých let, která byla první sériovou škodovkou s celokovovou karoserií. A právě jeden nádherný exemplář tohoto automobilu, kterému se lidově říkalo jednoduše „sedan,“ je nyní na prodej.

Musíte tedy za ním do Velké Británie, kde ho nyní majitel z jihoanglického města East Grinstead nabízí. A taková cesta se může vyplatit, protože konkrétní kousek je v perfektním stavu. V roce 1999, kdy byl převezen do Anglie, prošel vůz kompletní renovací, což je na jeho stavu dobře patrné.

Automobil má krásný, světle modrý lak zdobený chromovanými detaily i zachovalý interiér, a to včetně čalounění se zajímavým vzorem. Snad jen ten volant na prvé straně může v českých podmínkách vadit, jenže u takového historického auta to nevadí. A navíc auta s pravostranným řízením lze přihlásit také u nás.

Na perfektní kondici se vedle provedené renovace podepsal i nízký nájezd. Konkrétní sedan vyrobený v roce 1955 totiž má na svém kontě jen 27.000 kilometrů, což je s ohledem na jeho věk nízké číslo. Sám prodejce tvrdí, že byl vůz dlouho vystaven v showroomu automobilového prodejce.

A kolik prodejce za krásný vůz chce? Prodejní cena na inzertním serveru Car and Classic činí 11.995 liber, což je v přepočtu asi 379.000 korun. To není úplně málo, musíme ale přihlédnout ke stavu vozu.

Škoda 1200 – Mezi Tudorem a Spartakem

Škoda 1200 byl automobil klasické koncepce s podvozkem s centrálním páteřovým rámem, který se začal vyrábět v létě 1952. O pohon zadních kol se staral vpředu uložený čtyřdobý čtyřválec o objemu 1,2 litru, jehož konstrukce se datovala do meziválečného období. Dosahoval jen nízkého výkonu 26 kW, spárován byl se čtyřstupňovým manuálem. Od výchozího sedanu byly odvozeny i další karosářské verze jako kombi, dodávka nebo sanitka, o něž se podělily závody AZNP v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách.

Vůz ve výrobě vydržel do roku 1956, kdy ho v produkci nahradila jeho inovovaná varianta nazvaná 1201. Ta dostala motor posílený na 33 kW, přepracovanou převodovku nebo lehce upravenou konstrukci pro větší unifikaci s tehdy nově uvedenou Škodou 440 („Spartak“). Zvenku inovované provedení poznáte dle odlišných rámečků kolem světlometů či podle nových klik dveří, které už nebyly elegantně zapuštěné. Nabídku pak rozšířil pick-up. Škoda 1201 ve výrobě vydržela do roku 1961, kdy byla nahrazena modelem Škoda 1202.