Nissan 200SX S13

Test: Nissan 200SX S13 – Neotuněný zázrak

Ilustrační obrázek ke článku Test: Nissan 200SX S13 - Neotuněný zázrak

Najít v dnešní době neotuněný Nissan S13 je snad nemožné. Přesto se to povedlo, a tak si můžete prohlédnout nádherné červené kupé, které rozhodně nepatří fanouškovi série Rychle a zběsile.

Už když jsem poprvé spatřil tento Nissan 200SX čtvrté generace, byl jsem unesen jeho naprosto původním stavem. A to jsem ještě netušil, že se brzy poznám i s majitelem. Jenže stejně jako se na sebe nabalují problémy, tak se podobně snadno kumulují i lidé od aut. Není divu, že jsem se po čase s Pepou seznámil.

Čtvrtá generace značená interně S13 se vyráběla v letech 1989 až 1998. Pro rok 1989 mám slabost, v tu dobu vznikly totiž ty nejlepší věci, například i moje maličkost. Jenže zatímco mne moc lidí nezná, placatý japonský sporťák klasické koncepce je mezi nadšenci do aut hodně profláknutý. V Japonsku sice pod názvem 180SX, v USA zase jako 240SX, na prodej bylo i kupé Silvia a jezdí i řada kombinací pod názvy Onevia a Sileighty, ale my se zaměříme na evropský model 200SX.

Navzdory názvu je pod přední kapotou osmnáctistovka, konkrétně motor CA18DET s Turbodmychadlem, katalyzátorem a šestnácti ventily. Tenhle motor byl známý už z předchozí generace S12. Naopak v japonském 180SX najdete překvapivě většinou dvoulitr SR20DE nebo SR20DET, ačkoliv původně tento model začínal také s osmnáctistovkou. Zní to jako moc hezká kombinace, takže i kdyby jich tu bylo na trhu víc, tak už by dávno skončily omotané kolem stromu v nezkušených rukou. Ale třeba ne, vpředu je totiž sofistikované zavěšení MacPherson, vzadu zase multilink, takže chování vozu je výborné. A k tomu brzdy o rozměru 257 milimetrů, ty už dokázaly tuhle placku řádně zkrotit.

Když k Nissanu přicházím, auto se pořád zmenšuje a zmenšuje. Když nakonec stojím vedle něj, vypadá jako namalované na zemi, je totiž vážně hodně nízké. A to je dobře, protože díky tomu lépe proráží proudící vzduch okolo. A jelikož je z doby, kdy Brusel byl pouze hlavním městem Belgie a bezpečnostní předpisy na ochranu chodců sprostým slovem, tak má vyklápěcí světlomety. Je hrozné, že naše děti budou o tento úžasný designový prvek šizeny a nikdy nepochopí, co my, jejich tátové, vidíme na tom nesmyslném, lehce porouchatelném paskvilu, který v době trvalého svícení a diod nemá opodstatnění. Ale čert to vem, právě takové okrasné zbytečnosti na autech miluji. Vzadu je malé decentní gumové křídlo z paměťové pěny, které se i při zaboření prstů vrací do původního tvaru.

Otevírám dveře, velmi dlouhé a pochopitelně s bezrámovým oknem, a pokouším se vcucnout nebo vpadnout do černého interiéru. Stojí to ale za to, protože za volantem sedíte v naprosto ideální pozici, nohy natažené před sebe, volant přímo u rukou. Jako kdyby to auto navrhli přímo pro mne, což je u Japonce zvláštní. Přeci jen, je to menší národ, proč by se za volant jejich sporťáku měl vměstnat takový průměrný evropský gargantua? U spolujezdce se palubka svažuje jak alpská sjezdovka, díky tomu působí interiér velmi prostorně a vzdušně. Určitě by dvěma lidem poskytl optimální prostředí při dlouhé cestě, což díky velkému kufru můžete hravě vyzkoušet. Ale věřte, že vás ta cesta bude navíc ohromně bavit.

První, čeho si za jízdy všimnu, je výborná vyváženost vozu. A druhý je pak krásný zvuk. Když jej Josefovi chválím, překvapuje mě větou, že je nudný. Mě ale tohle brumlání naopak vyhovuje, hlasitější výfuky příliš nemusím. Chvilku baví, ale při delší cestě to začne být otravné. Leda že by se víc hlasově projevoval motor, ale to nebývá zrovna výsadou čtyřválců. Ze soundtracku estřináctky se mi hodně líbí projevy turba. Když si odhvízdne, připomíná to silně staré rallyové speciály. Je to hrozně návykové a po jedné projížďce budete chtít, aby takto znělo i vaše auto. Takže nakonec přidáváte, ženete ručičku otáčkoměru výš a výš a řadíte jen proto, abyste si mohli užívat ten zvuk. Gratuluji vám, právě s S13 jedete tak, jak se sluší a patři, tedy jako se sporťákem, byť je důvod skoro až komický. A vaše přítelkyně vás bude mít buď za piráta, anebo pokud se přiznáte k motivaci, za blbce. No a co, 200SX vám stejně nejspíš bude stačit k tomu tradičnímu „žili (a driftovali) šťastně až do smrti“.

I když pár výhrad by v tom partnerském soužití asi bylo. Trochu obtěžují jen záškuby v plynovém pedálu, ale zas tak moc to mou pozornost strhnout nezvládá. Podněty do mozku totiž posílá hlavně pravá ruka, která ovládá řadicí páku. Dráhy jsou totiž návykově krátké a přesné jak moderní laserové výpalky. V autech s takovou převodovkou bych dokázal jezdit celý den jen pro to, abych mohl neustále řadit. Je mi fuk, že pádla jsou víc po ruce a moderní automaty stíhají přeřadit tak rychle, že si to váš mozek ani neuvědomí. Pokud takovéto převodovky jednou ztratíme, bude to řadu z nás hodně mrzet. Naopak zkritizovat musím řízení, které není až tak citlivé. Je dost přeposilované. I tak se dá ale SX snadno utrhnout do driftu. Chce to cvik a trochu zkušeností, ale rozhodně jej považuji za jedno z ideálních aut na naučení této techniky.

Takže takové je tedy kupé 200SX generace S13. Vzhledově u mě už dávno vede nad předchůdci i nástupci. A jízdě srovnávat nemohu, ovšem model S13 nasadil laťku velmi vysoko, tak uvidíme, až se svezu jinými typy, zda jej pokoří.

Foto: Kulich Media